søndag 14. september 2008

her er talen

men jeg har copyright på den....


Kjære lillesøster, kjære maren. Jeg begynner å få nok av deg! Du er en skikkelig dritt noen ganger, gidder ikke å svare meg når jeg snakker til deg, gidder ikke å gjøre tingene jeg ber deg om, selv om jeg truer deg med bank og utestengning.
Du gir ikke etter.
Jeg har vært konfirmant lederen din dette året og derfor vil jeg ta frem noe fra den nye boken du har fått i år. Det er mange historier i den boken, jeg vet ikke om du har lest noe særlig i den, men det har jeg. I alle fall litt. Det er mange flotte historier i den boken, og når jeg ser på de, er det mye som er symbolsk likt. Vær deg selv! Det er du god på, Maren, enten det er at du lager pannekaker til middag eller ikke gir deg når de voksne sier det er nok, går med klær som kanskje ikke er siste skrik eller om du bader i februar, så er du deg selv og er ikke redd for det. Du er ikke en død fisk som flyter med strømmen med hvitt hår, tights og store seilerjakker. Du er en liten, men sterk fisk som svømmer mot strømmen med batikk og krepphår og det blir jeg litt stolt av noen ganger. Ja, du hørte riktig ;)
Det er ikke alltid lett å vise at man er glade i hverandre i en hektisk hverdag med speider, tensing, hundekjøring, cacaos og masse mer. Men hvis du husker hva jeg sammenlignet mamma og pappa med i min konfirmasjon?? jeg sammenlignet dem med et par med gode sokker. De var der alltid uansett og jeg kunne bruke de om og om og om igjen. Du er med i sokkeskuffen min du også, bare at jeg tror du er litt mer som et par med ullsokker. De stikker og klør med en gang man tar de på, de brukes ikke like ofte som vanelige sokker, men gud så deilige og behagelige de er når du har hatt de på en stund. Det er gjerne de du tyr til når det er som verst og det er de som gir deg støtte og behag på tur i mark og skog eller på speideren.
Så vil jeg gjerne utbringe en skål for de beste ullsokkene i dette rommet, maren! Ha en flott dag maren, den er din :)

ps. det var ellers en veldig flott dag, legger ut noen bilder senere:)

Ingen kommentarer: